About

Josefine, Pernille, Christos and Bjarke met each other during their studies at the Royal Danish Academy of Music and they have been collaborating since in numerous concerts of classical music. In 2013 they decided to get together and form a quartet, under the name of KOTTOS, to share their passion for folk music and to feed their common need to explore progressive forms and alternative sounds. The music of KOTTOS can be best described as “instrumental folk music from a place that never existed”.

KOTTOS took their name after the mythic giant from ancient Greek Mythology. He was the son of Gaia, the earth, and Uranus the sky. He had 100 arms and 50 heads. An enchanting and dangerous creature which KOTTOS resembles in their playing.

Recorders in various sizes from the lowest bass to the highest sopranino. A 17 kg Russian Bayan concert accordion provides an orchestral flavor. The Cello is the foundation of the quartet adding sounds from the avant-garde and Nordic folk music. The Bouzouki adds the unmistakable mediterranean colour, blended with sounds from the Celtic regions.

KOTTOS is also active as a chamber music ensemble, working with some of today’s prominent Nordic composers, that compose works specifically for KOTTOS’ unusual mix of instruments. These works include the Faroese composer Sunleif Rasmussen’s cantata “En Drøm” on a text by Ursula Andkjær Olsen and the new opera by John Frandsen “Martyriet”, about Kaj Munk’s life, that KOTTOS premiered in January 2017 at the Royal Danish Opera in Copenhagen.

Besides performing new works, KOTTOS often features baroque and renaissance music in their repertoire. An ongoing cooperation with the vocal ensemble Musica Ficta conducted by Bo Holten, has already resulted in a reinvented chamber version of Händel’s “Messiah” in December 2015, receiving 5 stars in Politiken and a great audience response.

Their debut Album “KOTTOS”, released in 2016, received the Danish State Radio P2’s Listeners’ Prize, nominated together with award winning discs by a.o. Berlin Philharmonic and the National Danish Symphony Orchestra.


denmark-flag

KOTTOS er en kvartet baseret i København. Kvartettens fire medlemmer mødtes omkring en fælles passion for det virtuose, det skæve, folkemusik, og koblingen herimellem. Men KOTTOS’ instrumentale musik bærer ikke præg af traditionel folkemusik. Den kan bedst betegnes som folkemusik fra et land der aldrig har eksisteret.

Kombinationen af instrumenter er mildest talt utraditionel:
Fløjter i alle størrelser; fra den dybeste kontrabas til den højste sopranino. Et 17 kg russisk/Italiensk accordeon giver kraft og fylde i en nærmest symfonisk lyd. En cello danner bunden i ensemblet og farver lydbilledet med alternative spilleteknikker fra avantgardemusikken og den nordiske folkemusiktradition, mens bouzoukien, det umiskendeligt græske instrument fra mandolinfamilien, tilføjer en eksotisk lyd til ensemblet med sine gnistrende/varme 6 -og 10-strengede instrumenter.

KOTTOS har taget sit navn efter et mytologisk væsen fra den græske mytologi. Han var søn af jorden, Gaia, og himlen, Uranus, havde 100 arme og 50 hoveder. Et vildt og mangefacetteret væsen, som går igen i kvartettens musik.

KOTTOS opfører primært deres egen musik, men samarbejder også med nogle af tidens fremtrædende danske komponister, der skriver helt nye værker for KOTTOS’ usædvanlige instrumentsammensætning.

Kvartetten har desuden et tæt samarbejde med kammerkoret Musica Ficta, der har resulteret i en nytænkt udgave af Händels Messias, som fik 5 hjerter i Politiken. Læg hertil musik af de græske mestre som Theodorakis, Hadzidakis og Tsitsanis, bornholmsk melankoli og avancerede bulgarske rytmer, så har man et udpluk af KOTTOS’ vidtfavnende og unikke musikerskab.
I Juni 2016 udgav KOTTOS deres debut album. Udgivelsen vandt sensationelt P2s Lytterpris 2017 med 66 procent af stemmerne i et felt med nominerede som Berliner Filharmonikerne og DR Symfoniorkesteret.

KOTTOS modtog flotte anmeldelser for deres medvirken i operaen ‘Martyriet’ af den prisbelønnede komponist John Frandsen i Januar 2017 på Det Kongelige Teater.

Jacob Wivel, Børsen:
“En­sem­blet, der i sin in­stru­ment-sam­men­sæt­ning trod­ser en­hver sund for­nuft, er Kot­tos, der med ak­kor­deo­ni­sten Bjar­ke Mo­gen­sen i front for længst har be­vist, hvil­ken me­ning der fin­des hin­si­des for­nuf­ten. Her får man klang­li­ge virk­nin­ger, man så ab­so­lut ikke får andre ste­der, le­ve­ret med en ube­stri­de­lig mu­si­ka­li­tet.”

Henrik Friis, Politiken:
****
“Det lille ensemble Kottos i scenens ene side sørger for, at Kaj Munks sort-hvide verden får nogle livgivende farver. Kvartetten siger selv, at de spiller folkemusik fra et land, der ikke eksisterer, og det er nok meget præcist. Det er fire klassisk skolede musikere på blokfløjte, lutinstrumentet bouzouki, accordeon og cello, der spiller sig rundt i grænselandet mellem lydeffekter og melodisk opbygget musik med både fart og inderlighed.”
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad:
*****
“De fire musikere – formidler Frandsens musik med årvågen professionalisme og bidrager i højseste grad til forestillingens helstøbte sammenhæng.”

Christine Christiansen, Jyllands Posten:
****
“Fire blændende instrumentalister på cello, akkordeon, det græske strengeinstrument bouzouki
og et arsenal af blokfløjter lader fremmedartede folkemusikalske klange pible energisk under
det konkrete handlingsforløb.”

Camilla Marie Dahlgreen, Information:
“Den instrumentale del udgjordes af ensemble Kottos, der er lidt af en begivenhed på den danske, klassiske musikscene. Deres besætning består af blokfløjter, cello, akkordeon og bouzouki og udover at være nogle fremragende musikere, kan de hive nogle rariteter op af deres instrumentbeholdning.”