About

Music from a place that never existed

“Danish Musical Gold! A serious case of “once heard, never forgotten”! Martin Hughes, Head of String Department at Royal Scottish Academy of Music, Hexham Courant and The Recorder Magazine, UK 2018. 

KOTTOS unites classical virtuosity with a curious and innovative progressiveness. The four outstanding musicians of the quartet meet in a unique blend of instruments, genres and energy that has established them as a unique, internationally renowned ensemble.

Their skills and playfulness has brought them on tours throughout Europe, China and recently Argentina accompanying HM the Queen of Denmark on official state visit.

As a contemporary ensemble KOTTOS equally compose, arrange, commission and perform their own music as well as music by leading Nordic composers that dedicate works specifically for KOTTOS’ unusual mix of instruments. It all comes together under their catchphrase: Music from a place that never existed.

KOTTOS takes its name from a giant of Greek mythology: the son of Gaia (the earth) and Uranus (the sky). ‘Cottus’ had 100 arms and 50 heads; he was an enchanting and dangerous creature which the ensemble resembles in its playing; recorders in various sizes from the lowest bass to the highest sopranino. A 17 kg Russian bayan concert accordion provides an orchestral flavour. The cello is the foundation of the quartet adding sounds from the avant-garde and Nordic folk music. The guitar adds exotic Mediterranean colours of the flamenco. 

The group’s debut album ‘KOTTOS’, released in 2016, received the Listeners’ Prize of the Danish Broadcasting Corporation’s P2 station, for which it was nominated alongside recordings from the Berlin Philharmonic and the National Danish Symphony Orchestra.

Their recent album ‘Songs & Dances’ was released on the british label Orchid Classics and has been live broadcast in numerous radio and television performances.

KOTTOS is part of the Danish Arts Foundation’s ‘The Young Artistic Elite’ supporting the highest level of young artists.

 

KOTTOS is: 

Josefine Opsahl, Cello

Pernille Petersen, blokfløjte

Bjarke Mogensen, accordion

Mikkel Egelund Nielsen, guitar


denmark-flag

KOTTOS er i 2019-2020 udnævnt som en af de 10 talenter til Statens Kunstfonds karriereprogram “Den Unge Kunstneriske Elite”.

KOTTOS forener nogle af Danmarks mest prisvindende instrumentalister på den klassiske og eksperimenterende musikscene. Kvartettens fire medlemmer mødtes omkring en fælles passion for det virtuose, det skæve, folkemusik, og koblingen herimellem. Men KOTTOS’ instrumentale musik bærer ikke præg af traditionel folkemusik. Den kan bedst betegnes som folkemusik fra et land der aldrig har eksisteret.

Kombinationen af instrumenter er mildest talt utraditionel:
Fløjter i alle størrelser; fra den dybeste kontrabas til den højste sopranino. Et 17 kg russisk/Italiensk accordeon giver kraft og fylde i en nærmest symfonisk lyd. En cello danner bunden i ensemblet og farver lydbilledet med alternative spilleteknikker fra avantgardemusikken og den nordiske folkemusiktradition, mens guitaren tilføjer en eksotisk duft med sit flamenkoprægede temperament.

KOTTOS har taget sit navn efter et mytologisk væsen fra den græske mytologi. Han var søn af jorden, Gaia, og himlen, Uranus, havde 100 arme og 50 hoveder. Et vildt og mangefacetteret væsen, som går igen i kvartettens musik.

KOTTOS opfører dels deres egne kompositioner, men samarbejder også med nogle af tidens fremtrædende danske komponister, der skriver helt nye værker for KOTTOS’ usædvanlige instrumentsammensætning.

Kvartetten har desuden et tæt samarbejde med kammerkoret Musica Ficta, der har resulteret i en nytænkt udgave af Händels Messias, som fik 5 hjerter i Politiken. Læg hertil musik af de græske mestre som Theodorakis, Hadzidakis og Tsitsanis, bornholmsk melankoli og avancerede bulgarske rytmer, så har man et udpluk af KOTTOS’ vidtfavnende og unikke musikerskab.
I Juni 2016 udgav KOTTOS deres debut album. Udgivelsen vandt sensationelt P2s Lytterpris 2017 med 66 procent af stemmerne i et felt med nominerede som Berliner Filharmonikerne og DR Symfoniorkesteret.

KOTTOS modtog flotte anmeldelser for deres medvirken i operaen ‘Martyriet’ af den prisbelønnede komponist John Frandsen i Januar 2017 på Det Kongelige Teater.

Jacob Wivel, Børsen:
“En­sem­blet, der i sin in­stru­ment-sam­men­sæt­ning trod­ser en­hver sund for­nuft, er Kot­tos, der med ak­kor­deo­ni­sten Bjar­ke Mo­gen­sen i front for længst har be­vist, hvil­ken me­ning der fin­des hin­si­des for­nuf­ten. Her får man klang­li­ge virk­nin­ger, man så ab­so­lut ikke får andre ste­der, le­ve­ret med en ube­stri­de­lig mu­si­ka­li­tet.”

Henrik Friis, Politiken:
****
“Det lille ensemble Kottos i scenens ene side sørger for, at Kaj Munks sort-hvide verden får nogle livgivende farver. Kvartetten siger selv, at de spiller folkemusik fra et land, der ikke eksisterer, og det er nok meget præcist. Det er fire klassisk skolede musikere på blokfløjte, lutinstrumentet bouzouki, accordeon og cello, der spiller sig rundt i grænselandet mellem lydeffekter og melodisk opbygget musik med både fart og inderlighed.”
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad:
*****
“De fire musikere – formidler Frandsens musik med årvågen professionalisme og bidrager i højseste grad til forestillingens helstøbte sammenhæng.”

Christine Christiansen, Jyllands Posten:
****
“Fire blændende instrumentalister på cello, akkordeon, det græske strengeinstrument bouzouki
og et arsenal af blokfløjter lader fremmedartede folkemusikalske klange pible energisk under
det konkrete handlingsforløb.”

Camilla Marie Dahlgreen, Information:
“Den instrumentale del udgjordes af ensemble Kottos, der er lidt af en begivenhed på den danske, klassiske musikscene. Deres besætning består af blokfløjter, cello, akkordeon og bouzouki og udover at være nogle fremragende musikere, kan de hive nogle rariteter op af deres instrumentbeholdning.”